Blog

Jaki obiektyw do krajobrazu – co wybrać?

Na naszym blogu poruszaliśmy już temat fotografii krajobrazu, w którym znajdziecie opis, czym jest fotografia krajobrazowa oraz szereg wskazówek pozwalających uzyskać najlepsze fotografie pejzażowe. Dziś zapraszamy Was na przegląd polecanych przez nas obiektywów do fotografii krajobrazowej.

Jeśli zastanawiasz się, jaki obiektyw do krajobrazu sprawdzi się najlepiej, biorąc pod uwagę długość ogniskowych, a także, jakie konkretnie modele polecamy uwadze naszych klientów – ten tekst jest właśnie dla Ciebie!

Zachęcamy do spojrzenia na nasz ranking, bo kryje się w nim kilka nieoczywistych propozycji, które mogą zmienić Twoje spojrzenie na fotografowanie krajobrazu. Czy lepszy będzie obiektyw stałoogniskowy czy uniwersalny zoom? Czy obiektyw szerokokątny to jedyny wybór do fotografii krajobrazowej? Odpowiadamy!

W naszym zestawieniu uwzględniliśmy obiektywy różnych marek, aby każdy znalazł coś pasującego do posiadanego systemu, a także mógł zainspirować się w poszukiwaniu podobnych długości ogniskowych w swoim systemie.

Jaki obiektyw dla początkujących fotografów?

Przede wszystkim należy zacząć od tego, że nie istnieje jeden uniwersalny obiektyw do fotografii krajobrazu, który spełni oczekiwania wszystkich. Wynika to z tego, że tak jak różnimy się między sobą, tak różne są nasze style fotografowania i preferencje. Z tego powodu, w naszym artykule staraliśmy się zawrzeć szeroki wybór różnorodnych obiektywów, które sprawdzą się podczas fotografowania krajobrazu.

Standardowo fotografia krajobrazowa kojarzy nam się z obiektywami szerokokątnymi. Zdjęcia krajobrazowe zwykle ukazują szeroki kadr i duże przestrzenie, czego obrazowaniu zdecydowanie sprzyja zastosowanie obiektywów szerokokątnych.

Fotograf trzymający aparat Canon 

Obiektyw Canon RF 15-35 mm f/2.8 L IS USM

Pierwszym polecanym obiektywem jest uniwersalny zoom szerokokątny Canon RF 15-35 mm f/2.8 L IS USM. Ten jasny obiektyw szerokokątny doskonale sprawdzi się do fotografii krajobrazu, architektury oraz podróży. Model został wyposażony w silnik Nano USM, który umożliwia szybką oraz cichą pracę mechanizmu AF z zachowaniem idealnej płynności. Dodatkowo, 5-stopniowa stabilizacja obrazu pozwala rejestrować detale, nawet w słabym oświetleniu. Obiektyw należy do serii L dzięki czemu charakteryzuje się odpornością na warunki pogodowe, wodę oraz pył. Dzięki temu ze spokojem możesz go zabrać w podróż i mieć pewność, że trwała konstrukcja przetrwa niespodziewane warunki podczas fotografowania krajobrazów. Obiektyw waży 840g.

 

Obiektyw Canon

Obiektyw Canon RF 14-35 mm f/4 L IS USM

Kolejna propozycja to obiektyw Canon RF 14-35 mm f/4 L IS USM, nieco szerszy od swojego poprzednika kolejny standardowy zoom do tego typu fotografii. doskonale sprawdzi się w przypadku fotografii krajobrazowej oraz architektury. Co więcej, dzięki  niemal bezgłośnemu autofokusowi, będzie również doskonały do filmowania. Jest on ciemniejszy niż wspomniany wcześniej Canon 15-35, co sprawia, że jest również sporo tańszy i może być dobrym rozwiązaniem dla początkujących fotografów. Charakteryzuje się świetną optyką oraz wyposażony jest w mechanizm stabilizacji. Dodatkowo, zalicza się do lekkich obiektywów, bowiem waży jedynie 540g.

 

Aparat z obiektywem Sigma

Obiektyw Sigma 14-24 mm f/2.8 A DG DN Sony E

W podobnym przedziale cenowym co Canon 14-35 mm jest Sigma 14-24 mm. To kolejny zoom, który świetnie sprawdzi się podczas zdjęć krajobrazu. To świetny obiektyw szerokokątny, o mniejszym zakresie ogniskowych niż poprzednik, ale za to o większej jasności.  Obiektyw Sigma 14-24 f/2.8 DG DN Art to szerokokątny zoom o niezwykłej rozdzielczości zaprojektowany specjalnie do pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Jest to idealne narzędzie do zdjęć krajobrazowych, architektury i astrofotografii. Zastosowane w Sigmie 14-24 f/2.8 DG DN soczewki specjalne oraz nowa technologia NPC (Nano Porous Coating) gwarantują wysoką jakość obrazu. Trzy soczewki asferyczne, w tym soczewka asferyczna o dużej średnicy z przodu obiektywu, skutecznie zminimalizują efekt komy i flar, zapewniając fantastyczną rozdzielczość w całej rozciągłości kadru. Obiektyw ten został zaprojektowany jako doskonały zoom zoptymalizowany do fotografowania nocnego krajobrazu i widoku gwiaździstego nieba. Gwarantuje jednakową jakość obrazu i wysoką rozdzielczość zarówno w centrum kadru, jak i na jego brzegach. Obiektyw waży 795g.

 

Aparat Fujinon

Obiektyw Fujifilm Fujinon XF 8-16 mm F/2.8 R LM WR

Obiektyw Fujifilm Fujinon XF 8-16 mm F/2.8 R LM WR to propozycja skierowana do posiadaczy systemu Fujifilm. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że zoom ten charakteryzuje się bardzo szerokim kątem widzenia, jednak należy pamiętać, że nie jest to obiektyw do aparatów pełnoklatkowych, zatem zakres ogniskowych odpowiada wartości 12-24mm w formacie małoobrazkowym. Posiada stałe światło f2.8. Doskonała rozdzielczość odwzorowania obrazu na całej powierzchni kadru aż do samych jego krawędzi oraz jasny maksymalny otwór przysłony sprawiają, że obiektyw doskonale sprawdzi się w podczas fotografowania krajobrazów i fotografii architektury podkreślając perspektywę, podczas zdjęć w pomieszczeniach, jak również przy zdjęciach nocnych oraz w astrofotografii. Obiektyw wyposażono w specjalny element korekcyjny, który pozwala na odwzorowanie linii równoległych, dzięki czemu nie uzyskujemy efektu "rybiego oka". Dzięki temu możliwe jest zachowanie proporcji i ostrości w całym kadrze. Szczególnie docenią to fotografowie architektury, dla których dystorsja typowa jest szczególnie widoczna przy fotografowaniu budynków. Waga obiektywu to 805g.

 

Aparat z obiektywem Olympus

Obiektyw Olympus (OM System) ED 8-25 mm f/4.0 PRO

Tę część zestawienia zamyka obiektyw z rodziny OM System. Marka ta znana jest z tworzenia sprzętu doskonale przygotowanego do różnorodnych działań w terenie, w związku z czym również świetnie sprawdzi się w fotografii krajobrazu. M.Zuiko 8-25mm F4.0 PRO (16-50mm *) jest idealny do fotografowania scen plenerowych i widowiskowych krajobrazów. Z łatwością mieści się w dłoni, waży zaledwie 411 g i ma duży zakres ogniskowych. Nie obawiaj się, uszczelniona konstrukcja umożliwia wykonywanie spektakularnych zdjęć w każdych warunkach pogodowych. Dodatkowo, jest to najtańszy obiektyw z naszego zestawienia obiektywów szerokokątnych, a taki zakres ogniskowych czyni z niego obiektyw uniwersalny, który sprawdzi się nie tylko podczas fotografowania krajobrazu.

Tym samym kończymy część pierwszą naszych poleceń dotyczącą obiektywów szerokokątnych. Jeśli zastanawiacie się, czy jedynie obiektywy szerokokątne sprawdzą się w fotografii krajobrazowej, to odpowiadamy – oczywiście nie! Wszystko zależy od tego, co chcemy ukazać w kadrze, co ma być tematem fotografii oraz jak blisko pierwszego planu jesteśmy. Dlatego w drugiej części naszego zestawienia zaproponujemy Wam przyjrzenie się serii teleobiektywów.

Teleobiektywy mogą kojarzyć się przede wszystkim z fotografią przyrodniczą czy sportową, jednak mogą okazać się również świetne podczas fotografowania krajobrazów. Na przykład, fotografując duże przestrzenie, jesteśmy w stanie wydobyć więcej szczegółów, a także przybliżyć dalekie nam krajobrazy. Przyjrzyjmy się konkretnym propozycjom.

 

Aparat z teleobiektywem Canon

Obiektyw Canon RF 70-200 mm f/4 L IS USM

Pierwszą propozycją jest teleobiektyw o ogniskowych 70-200 mm, dających bardzo szerokie możliwości zastosowania. Sprawdzi się we wszystkich rodzajach fotografii, od portretów po zdjęcia przyrodnicze i podczas fotografowania krajobrazu. Stała przysłona f/4 w całym zakresie ogniskowej zapewnia oszałamiający efekt bokeh w przypadku najszerszego otworu. Wbudowany 5-stopniowy stabilizator obrazu pozwala na fotografowanie bez użycia statywu. Ten kompaktowy teleobiektyw zmiennoogniskowy zapewnia doskonałe efekty w deszczu, słońcu czy w blasku świateł i nie zajmuje zbyt dużo miejsca w torbie na sprzęt. Gabarytowo jest najmniejszym teleobiektywem z naszego zestawienia. Waży 695g.

 

Aparat Canon z długim obiektywem

Obiektyw Canon RF 100-400 mm f/5.6-8 IS USM

Ogniskowa 100-400 mm pozwala na twórczą swobodę i daje ogromne możliwości. Skuteczne wyostrzenie z małej odległości oraz zakres ogniskowych sprawiają, że z tym teleobiektywem przybliżysz wyjątkowe momenty. Skuteczny, optyczny stabilizator obrazu (5,5 stopnia) zapewnia obiektywowi RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ogromną przewagę w kontekście rejestrowania wyraźnych zdjęć i płynnych filmów bez konieczności używania statywu, który stanowiłby balast. Ten niewielki, lekki obiektyw o wadze zaledwie 635 g i długości 164,7 mm jest dobrze wyważony – nawet wtedy, gdy jest całkowicie wysunięty – i łatwo mieści się w torbie na sprzęt.

 

 

Obiektyw Sigma

Obiektyw Sigma 100-400 mm f/5-6.3 C DG DN OS Sony E

Obiektyw SIGMA 100-400mm F5-6.3 DG DN OS Sony E to wysokiej klasy teleobiektyw, który doskonale sprawdzi się w fotografii przyrodniczej, a także sportowej. Zbudowany w oparciu o najnowsza technologię optyczną i zoptymalizowany pod kątem systemów bezlusterkowych, obiektyw ten zapewnia taką samą wysoką rozdzielczość obrazu zarówno w centrum kadru jak i na jego krawędzi. Oprócz szybkiego i płynnego AF napędzanego przez zaawansowany silnik krokowy, SIGMA 100–400 mm F5–6,3 DG DN OS | Contemporary zawiera wbudowaną w obiektyw mocną stabilizację obrazu (OS) o skuteczności 4 EV. W połączeniu ze stabilizacją wbudowana w aparat, obiektyw jeszcze skutecznie koryguje drgania, zapewniając ostre i nieporuszone zdjęcia. Waga obiektywu to 1135g.

 

Długie obiektywy Olympus

Obiektyw Olympus (OM System) ED 100-400 mm f/5.0-6.3 IS

M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS pozwoli Ci na fotografowanie przyrody, sportów, tworzenie makrofotografii oraz fotografii krajobrazowej. Szeroki zakres ogniskowych i jednocześnie kompaktowe wymiary poszerzą Twoje horyzonty twórcze. Obiektyw ED 100–400mm F5.0–6.3 IS posiada wbudowaną stabilizacje obrazu na poziomie 3EV. Pozwala uzyskać ostre ujęcia bez statywu, dla wszystkich ogniskowych. Wbudowana stabilizacja obrazu pozwala także na wykonywanie ostrych zdjęć z ręki. Bardzo kompaktowe wymiary: 205,7 mm długości i 1120 g wagi sprawiają, że ten obiektyw bez trudu zmieści się w plecaku lub bagażu podręcznym. 

Obiektyw stałoogniskowy do fotografii krajobrazowej

Jak zapewne zauważyliście, w naszym zestawieniu nie zawarliśmy obiektywów stałoogniskowych. Czy to oznacza, że obiektyw stałoogniskowy nie sprawdzi się w fotografii krajobrazowej? Oczywiście nie! Warto jednak znać wady i zalety obu rozwiązań. Obiektyw zmiennoogniskowy (zoom) na pewno ułatwia kadrowanie i daje większe możliwości. Wybierając obiektyw zmiennoogniskowy warto wybrać taki o stałym świetle, choć zwykle będą to także droższe rozwiązania. Obiektywy stałoogniskowe są zazwyczaj jaśniejsze, co ułatwia pracę w trudnych warunkach oświetleniowych. Nie mają jednak możliwości przybliżenia lub oddalenia kadru, a efekt ten możemy uzyskać jedynie z pomocą własnych nóg :)

 

Młody jeleń w trawie

Jaki obiektyw do krajobrazu – podsumowanie

Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, jaki obiektyw do krajobrazu wybrać. Wybór obiektywu zmiennoogniskowego będzie wygodniejszym rozwiązaniem, szczególnie dla początkujących fotografów, pozwalającym przeanalizować, jakie ogniskowe są dla nas najprzyjemniejsze. W dziedzinie fotografii jaką jest fotografia krajobrazowa, doskonale sprawdzą się obiektywy szerokokątne, ale także teleobiektywy, co może się wydawać mniej oczywistym wyborem. Jesteśmy przekonani, że wszystkie wymienione obiektywy doskonale zdadzą egzamin w fotografii krajobrazu. Jeśli jednak nadal wahasz się, który model wybrać, lub zastanawiasz się nad zakupem obiektywu stałoogniskowego, skorzystaj z wiedzy naszych doradców, którzy pomogą ci dobrać sprzęt idealny do twoich potrzeb. 

zobacz pozostałe wpisy

Zostaw komentarz

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
'
Sklep internetowy Shoper Premium